- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - redelijke aanpassingen bij stage voor leerlingen met een GC, OV4 of IAC-verslag in het gewoon onderwijsHoe organiseer je stage voor leerlingen met een GC, IAC of OV4-verslag? We bekijken verschillende mogelijkheden waarin de leerling met een GC, IAC of OV4-verslag ook kan aantonen dat hij bepaalde kennis, vaardigheden en competenties verworven heeft.20 november 2024Online
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - maximale kansen voor elke leerling binnen/op de grens van het GCTijdens dit initiatief maken we kennis met de uitdagingen en mogelijkheden van grenssituaties tussen het GC en IAC. We gaan niet dieper in op een OV4-verslag: hierover kan een specifieke vorming gevolgd worden.Meerdere dataOnline
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - wijzigende nood aan aanpassingen: de leerling krijgt een gewijzigd verslagIndien de nood aan aanpassingen voor een leerling wijzigt en de onderwijsbehoeften van die aard zijn dat voor de leerling een wijziging of opmaak van een IAC of OV4-verslag nodig is, spreken we over 'wijzigende nood'. In deze webinar krijg je basisinfo en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.Meerdere dataOnline
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - handelingsplanmatig werken met een OV4-verslag in het gewoon secundair onderwijsHoe geef je het plan van aanpak voor een leerling met een OV4-verslag vorm? Wanneer is dit nodig? Hoe realiseer je zulk plan? Wie neemt het initiatief? In dit vormingsinitiatief krijg je basisinformatie en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.Meerdere dataOnline
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - handelingsplanmatig werken met een IAC in het gewoon onderwijsHoe geef je het plan van aanpak voor een leerling met een IAC-verslag vorm? Wanneer is dit nodig? Hoe realiseer je zulk plan? Wie neemt het initiatief? In dit vormingsinitiatief krijg je basisinformatie en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.Meerdere dataOnline
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - redelijke aanpassingen bij een GC, IAC of OV4-verslag in het gewoon onderwijsWat zijn redelijke aanpassingen (RA)? Waarom zijn redelijke aanpassingen nodig en hoe realiseer je het recht op redelijke aanpassingen in de praktijk? In deze webinar krijg je basisinformatie en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.Meerdere dataOnline
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - basiskennis inclusieve grondhouding, regelgeving en terminologieJe bouwt basisinzicht op over regelgeving rond IAC, redelijke aanpassingen, inclusie. Je verrijkt je visie op inclusie en bouwt vertrouwen op met de specifieke terminologie.Meerdere dataOnline
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - leerling met een OV4-verslag inschrijven in het gewoon onderwijsAls school gewoon onderwijs schrijf je een leerling met een OV4-verslag in. Dit roept vragen op zoals hoe laat je dit correct verlopen en hoe ga je hiermee concreet aan de slag gaan? In deze webinar krijg je basisinfo en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.Meerdere dataOnline
- Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - leerling met een IAC-verslag inschrijven in het gewoon onderwijsAls school gewoon onderwijs schrijf je een leerling met een IAC-verslag in. Dit roept vragen op zoals hoe laat je dit correct verlopen en hoe ga je hiermee concreet aan de slag gaan? In deze webinar krijg je basisinfo en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.Meerdere dataOnline
- Help, mijn leerlingen kunnen niet leren en doen niets met mijn tips! Hoe zet ik hen op de goede weg?Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan en met de hulp van leerstrategieën.Meerdere dataOnline
- Help, onze leerlingen kunnen niet leren en doen niets met onze tips! Hoe zetten we hen op de goede weg?Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas en op jouw school vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan en met de hulp van leerstrategieën.Op aanvraag
- Leerlijnen ‘leren leren’ en een gemeenschappelijke taal dankzij een ‘leren leren’-beleidEen schema heet bij leraar A een samenvatting en bij collega B een mindmap. Wikipedia en ChatGPT zijn volgens de ene leraar onbetrouwbaar en bij de andere moeten leerlingen hun zoektocht net daar starten. En wat met alle tips die collega’s geven aan leerlingen waar niets of toch te weinig mee gebeurt? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect, zit er een lijn in en snappen leerlingen die? Het graadoverstijgend Gemeenschappelijk Funderend Leerplan vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming ondersteunt jou als (mede)beleidsmaker in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school met behulp van bouwstenen voor een duurzaam beleid, inspirerende voorbeelden, uitwisseling met andere scholen en kritische vragen die jullie tussentijds stimuleren om de eerste stappen al te zetten naar leerlijnen en gemeenschappelijke taal.Meerdere dataOp locatie
- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit ZILL (bao) en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 3: samenwerken met externen23 april 2025Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 2: goed onderwijs en brede basiszorg3 februari 2025Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 1: groepsdynamiek en herstelgericht werken9 januari 2025Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de schoolMeerdere dataOp locatie
- Infosessie: leerlingen met een OV4-verslag in het gewoon onderwijs22 mei 2024Online
- Webinar: Zorgcontinuüm - redelijke aanpassingen: (3) Handelingsplanmatig werken met een IAC in het gewoon onderwijsWat is een IAC-plan en wanneer is dit nodig? Hoe realiseer je zulk plan? In dit vormingsinitiatief krijg je basisinformatie en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.Te bepalenTe bepalen
- Webinar: Zorgcontinuüm - redelijke aanpassingen: (2) Redelijke aanpassingen bij een gemeenschappelijk curriculum verslag (GC-verslag) of een individueel aangepast curriculum verslag (IAC-verslag) in het gewoon onderwijsWat zijn redelijke aanpassingen (RA)? Waarom zijn redelijke aanpassingen nodig en hoe realiseer je het recht op redelijke aanpassingen in de praktijk? In deze webinar krijg je basisinformatie en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.Te bepalenTe bepalen
- Webinar: Zorgcontinuüm - redelijke aanpassingen: (6) Gewijzigde nood, de leerling krijgt een (gewijzigd) individueel aangepast curriculum verslag (IAC-verslag) of OV4-verslagIndien de nood aan aanpassingen voor een leerling wijzigt en de onderwijsbehoeften van die aard zijn dat voor de leerling een wijziging of opmaak van een IAC-verslag nodig is, spreken we over 'gewijzigde nood'. In deze webinar krijg je basisinfo en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.5 juni 2024Online
- Webinar: Zorgcontinuüm - redelijke aanpassingen: (1) Hoe schrijf je een leerling met een individueel aangepast curriculum verslag (IAC-verslag) in binnen het gewoon onderwijs.Als school gewoon onderwijs schrijf je een leerling met een IAC-verslag in. Dit roept vragen op zoals hoe laat je dit correct verlopen en hoe ga je hiermee concreet aan de slag gaan? In deze webinar krijg je basisinfo en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.13 juni 2024Online
- CONSULT: Zorgcontinuüm - redelijke aanpassingen: (6) Gewijzigde nood, de leerling krijgt een (gewijzigd) individueel aangepast curriculum verslag (IAC-verslag) of OV4-verslag11 juni 2024Online
- CONSULT: Zorgcontinuüm en Redelijke aanpassingen:(1) Hoe schrijf je een leerling met een individueel aangepast curriculum verslag (IAC-verslag) in binnen het gewoon onderwijs.17 juni 2024Online
- CONSULT: Zorgcontinuüm - redelijke aanpassingen: (5) Grenssituatie gemeenschappelijk en individueel aangepast curriculum en overgang naar gewoon/buitengewoon secundair onderwijs29 mei 2024Online
- Een ‘leren leren’-beleid vormgeven (teamgericht)Verschillende collega’s zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Het gemoderniseerd onderwijs vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming neemt jou als (mede)beleidsmaker mee in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school vanuit het Gemeenschappelijk funderend leerplan. We maken het ook meteen concreet en gaan aan de slag met het schoolteam zodat dit thema landt op de klasvloer.Op aanvraag
- Help, mijn leerlingen maken (te) weinig vooruitgang voor mijn vak! Hoe pak ik dat aan? (teamgericht)Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit het Gemeenschappelijk funderend leerplan.Op aanvraag
- Webinar: Zorgcontinuüm - redelijke aanpassingen: (7) Redelijke aanpassingen bij stage voor leerlingen met een gemeenschappelijk curriculum (GC-verslag) of individueel aangepast curriculum (IAC-verslag) in het gewoon onderwijsHoe organiseer je stage voor leerlingen met een IAC-verslag? We bekijken verschillende mogelijkheden waarin de leerling met een IAC-verslag ook kan aantonen dat hij bepaalde kennis, vaardigheden en competenties verworven heeft.Te bepalenTe bepalen
- Webinar: Zorgcontinuüm - redelijke aanpassingen: (5) Grenssituatie gemeenschappelijk en individueel aangepast curriculum en overgang naar gewoon/buitengewoon secundair onderwijsIn dit initiatief focussen we op de overgang van basis naar secundair onderwijs en wat dit betekent voor een leerling met een GC-verslag (vroeger gemotiveerd verslag) en voor de leerling met een IAC-verslag. Je maakt ook kennis met criteria voor een warme overdracht.22 mei 2024Online
- Webinar: Zorgcontinuüm - redelijke aanpassingen: (4) Maximale kansen voor elke leerling binnen / op de grens van het gemeenschappelijk curriculumTijdens dit initiatief maken we kennis met de uitdagingen en mogelijkheden van grenssituaties tussen het GC en IAC. We gaan niet dieper in op een OV4-verslag: hierover kan een specifieke vorming gevolgd worden.Te bepalenTe bepalen